• Home

Oproep voor ondertekening open brief bedreiging technisch- en beroepsonderwijs

Modernisering onderwijs “vergeet” de kwaliteit van de beroepscomponent

“Ik heb liever een loodgieter die twee talen spreekt dan één die zijn werk goed doet?”

Wij, de scholen voor technisch en beroepsonderwijs en ondertekenaars van deze open brief, maken ons grote zorgen wanneer we het proces van de nieuwe eindtermen tweede en derde graad bekijken. Ook wij vinden het belangrijk dat onze leerlingen een gedegen basisvorming aangeboden krijgen, maar we pleiten voor een doelgerichte basisvorming in combinatie met een gedegen beroepskennis.

We stellen vast dat momenteel de eindtermen tweede en derde graad uit hun voegen barsten en dit ten koste van de uren beroepsopleiding.  Men heeft niet eerst de dubbele finaliteit (TSO) en arbeidsmarktgerichte finaliteit (BSO) nader omschreven als specifiek kader waarbinnen de eindtermen dienen ontwikkeld te worden. Men heeft echter de eindtermen voor doorstroom afgezwakt naar TSO en BSO zonder voldoende rekening te houden met de specificiteit van de finaliteiten van deze onderwijsvormen en de specifieke leerlingendoelgroepen.

Dit resulteert in een vermindering van de onderwijstijd voor de beroepscomponent. Simulaties die sommige van de ondertekenaars hebben uitgevoerd, geven een gemiddeld verlies van 4 tot 8 uur beroepsgerichte vorming (TSO en BSO) met uitschieters naar 10 tot 14 lesuren toe in BSO.

Hierdoor kunnen geen kwaliteitsvolle arbeidsmarktgerichte opleidingen meer aangeboden worden en dit terwijl de arbeidsmarkt roept om multidisciplinaire teams met masters, bachelors maar ook mensen die hun “stiel” GOED kennen.

De grote verliezers zijn hier de leerlingen die hun talenten in het praktijkgericht onderwijs onvoldoende zullen kunnen ontwikkelen. Juist die talenten die hen motiveren om naar school te komen. We vrezen dan ook een effect op de schooluitval. Ook Vlaanderen wordt een verliezer want de scholen zullen niet kunnen instappen in de snelle evoluties die op hen afkomen in het bijzonder op het vlak van STEM, digitalisering en automatisering.

Wat vragen we?

In de eerste plaats moet men de totale haalbaarheid nagaan van de technische en beroepsopleidingen waarvan de inhoud vastgelegd wordt in curriculumdossiers. Het gaat niet enkel over de haalbaarheid van de nieuwe eindtermen basisvorming, noch enkel over de beroepscompetenties vastgelegd in een beroepskwalificatie. Het gaat over de totale haalbaarheid van alle elementen uit een opleiding waarbij de huidige kwaliteit van ons technisch en beroepsonderwijs moet behouden blijven. Haalbaarheid van de basisvorming betekent ook relevante basisvorming gericht naar die competenties die leerlingen nodig hebben om flexibel inzetbaar te zijn op de arbeidsmarkt van morgen en om als volwaardige burger in de maatschappij te participeren.

Wij vragen dringend een overleg tussen de minister van onderwijs en de directeurs van de typische technische en beroepsscholen zodat wij enerzijds onze bezorgdheden kunnen toelichten en anderzijds samen op zoek kunnen gaan om deze hindernis voor een bestendiging van ons kwaliteitsonderwijs te overkomen.

Wij vragen ook om afgevaardigden van de beroepssectoren met inzicht in het onderwijs te betrekken in de beoordeling van het proces van de totale haalbaarheid. Zij zijn de eerst en best geplaatsten om inzicht te geven in wat “need to know” en wat “nice to know” is voor hun toekomstige werknemers. Dit moet wel altijd gebeuren door niet alleen te focussen op de noodzakelijke beroepscompetenties maar evenzeer op de maatschappelijke ontwikkeling van de leerlingen. Zij staan en zullen centraal blijven staan. Een onderwijshervorming moet rekening houden met de leerlingen in de eerste plaats. Zoals wij het nu zien evolueren, komt dit niet ten goede aan de leerlingen en zal het zeker nefast zijn voor leerlingen uit het technisch en beroepsonderwijs.

Brussel, 5 februari 2020

 

Wat vragen we van jullie?
  • indien jullie akkoord gaan en mee deze brief willen ondertekenen, dan sturen jullie volgend mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. met vermelding van:
    • naam:
    • functie:
    • school of bedrijf of organisatie of ... 
  • ten tweede zouden we graag hebben dat jullie de open brief naar zoveel mogelijk mensen doorsturen.
  • NT2020, een netoverschrijdend professionaliseringsinitiatief

    NT2020 is een netoverschrijdend professionaliseringsinitiatief dat elke NT2-docent wil bereiken! Read More
  • Doet uw school al mee met lerarenstage.be?!

  • Startende leraren

    De starter en coach gecoacht! Uniek aanbod van coachingssessies voor startende leerkrachten en expertleerkrachten in Gent en Antwerpen. Read More
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6

@POV_onderwijs

Aankondigingen

load more hold SHIFT key to load all load all