Lesson study

Lesson study is ontstaan in Japan rond 1900 en verspreidt zich nu sinds een jaar of 15 wereldwijd. De originele, Japanse vorm van Lesson Study legt de nadruk op het probleemoplossen in de onderzoeksles. Buiten Japan wordt Lesson Study eerder toegepast in het samen ontwerpen van lessen en vooral ook om het lesgeven te verbeteren.

Leraren zijn professionals; met specialistische kennis dragen ze actief bij aan een (leer)gemeenschap die het vak voortdurend ontwikkelt. Hoe kan een professionele leergemeenschap zichzelf versterken?

Lesson Study is een krachtige methodiek van interne professionalisering voor het versterken van de lessen. Leraren ontwerpen samen een les waarbij het leren van de leerling centraal staat en voeren die onderzoeksles uit. Wat zijn de voordelen en belemmeringen voor deze – internationaal gezien – snelst stijgende vorm van lerarenprofessionalisering? Ervaar in een setting zelf deze krachtige, cyclische methodiek.

 

Neem zeker ook eens een kijkje op onze website van Lesson Study Vlaanderen!

 

Lesson Study VL

 

Lesson Study VL2