Onderzoek naar de ondersteuning van cognitief sterke leerlingen: bevlogen lerarenteams gezocht!

Werkt u volgend schooljaar met enkele cognitief sterke leerlingen in uw klas, die nood hebben aan extra uitdaging? Wilt u meer weten over hoe u tegemoet kan komen aan deze nood? Bent u geïnteresseerd in actief meewerken aan onderzoek en hebt u één of twee collega’s waarmee u intensief wil samenwerken?
Dan is dit aanbod iets voor u!

De onderzoeksgroep EduBROn (Universiteit Antwerpen) is op zoek naar bevlogen, geëngageerde lerarenteams die willen deelnemen aan een praktijkgericht onderzoek gericht op het effectief ondersteunen van cognitief sterke leerlingen.

Dit onderzoek wil achterhalen wat effectieve lesstrategieën zijn voor het ondersteunen van het talent van cognitief sterke leerlingen, die meer nood hebben aan een uitdagende leeromgeving. Een belangrijke focus is hierbij het leren, de motivatie en het welbevinden van cognitief sterke leerlingen te bevorderen. Volgend schooljaar (2018-2019) wordt daartoe in het kader van het interuniversitair project ‘TALENT’ een ‘Lesson Study’ project opgestart. Lesson Study is een collectieve onderzoeksmethode waarbij leraren in teams van twee tot drie als onderzoekers in de eigen klaspraktijk aan de slag gaan, met ondersteuning van experten. Een Lesson Study kent een cyclisch verloop, waarbij het lerarenteam o.a. samen een les ontwerpt, deze les uitvoert en hierover in dialoog gaat met de leerlingen en met elkaar. Meer informatie over Lesson Study vindt u in de informatiebundel voor leraren.

Wie zoeken we?

We zoeken gemotiveerde lerarenteams in het lager en secundair onderwijs!

  • Voor het lager onderwijs zoeken we een lerarenteam uit het 5de of 6de leerjaar. Belangrijk is dat uw team bestaat uit leraren van parallelklassen (niet jaaroverschrijdend).
  • Voor het secundair onderwijs zoeken we een lerarenteam uit het tweede jaar secundair onderwijs (ASO/TSO), dat een hoofdvak (Nederlands, Frans, wiskunde,…) geeft. Een team kan niet vakoverschrijdend en schooloverstijgend werken; zoek dus uw partners in hetzelfde vakdomein binnen dezelfde school.
  • U kan zich zowel als DUO of als TRIO Idealiter schrijven twee duo’s of één trio per school zich in.

Wat bieden wij u?

  • Omdat dit praktijkgericht onderzoek een sterk engagement vraagt, zal elke leraar uit het team volgend schooljaar voor 10% gedetacheerd worden om mee te werken.
  • Gratis deelname aan een nascholingstraject op maat waar u kennis maakt met de methodiek van Lesson Study en inzicht krijgt in effectieve lesstrategieën voor cognitief sterke leerlingen.
  • Gratis deelname aan breder professionaliseringstraject voor uw school (beschikbaar vanaf september 2019).

Uw opdracht als team bestaat uit:

  • Deelname aan een reeks van drie Lesson Studies gedurende het schooljaar 2018-2019 (november, januari en mei).
  • Meewerken aan onderzoek naar welke lespraktijken leiden tot leerresultaten (op vlak van leren, motivatie en welbevinden) bij cognitief sterke leerlingen.
  • Delen van ervaringen over Lesson Study.

Meer info over dit project met de concrete projectplanning vindt u in de informatiebundel. Geïnteresseerde lerarenteams worden gevraagd zich te melden vóór 30 maart 2018 a.d.h.v. dit formulier. Er zijn maar een beperkt aantal plaatsen vrij, dus twijfel niet te lang om u aan te melden!

Contact: Katelijne Barbier (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) of telefonisch (+3232658955).

Dit onderzoek wordt uitgevoerd onder leiding van Prof. Vincent Donche en Prof. Elke Struyf (Departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen en Antwerp School of Education, Universiteit Antwerpen).