OK-kader

Tijdens het schooljaar 2015-1016 hebben scholen en centra, schoolbesturen, begeleidingsdiensten en onderwijsinspectie samen een kader ontwikkeld dat minimale kwaliteitsverwachtingen bundelt: het referentiekader OnderwijsKwaliteit, het OK-kader in de wandelgangen. Vanuit POV hebben we bewust geïnvesteerd in deze co-creatie.

4 scholen en 1 centrum voor volwassenenonderwijs stelden zich in het najaar van 2016 kandidaat om ondergedompeld te worden in dit OK-kader.

De drie fasen van het ROK-project – waaraan deze vijf scholen/centrum deelnemen – zijn:

  • het verkennen van het OK-kader via een door Provinciaal Onderwijs Vlaanderen ontwikkeld  leerpad (http://rok.pov.be/);
  • het OK-kader vertalen naar de eigen schoolcontext: eigen kwaliteitswerking en -cultuur in kaart brengen en groeimarge bepalen;
  • vaardigheidstraining: de professionele dialoog. Communiceren over en vanuit kwaliteit, (hiervoor wordt ook een train-the-trainer-programma voorzien).

De eerste fase van het project is inmiddels afgerond. Een uitgebreid kernteam is actief doorheen het OK-kader gegaan. Bedoeling was dat het kernteam zelfstandig met het leerpad aan de  slag zou gaan, maar op vraag van de deelnemende scholen hebben we twee begeleidende sessies voorzien. De pedagogisch begeleiders van het OK-team ontwikkelen momenteel het begeleidingsmateriaal voor fase 2 en 3.

Voor meer informatie mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.